life isn't about finding urself, life is about creating urself...always cari reason untuk senyum even its plastic!

Saturday, June 30, 2012

I.N.S.O.M.N.I.A

yeaaa  aku sedang mengalami INSOMNIA skrg...
padahal kul 7 pagi kejap lagi masuk keje...
aku ulang...7 pagi okey !
skrg da pukul 3.30 pagi time aku dok menaip neyh...
aiyaaa ape jadi pun taa tawu lah !
nie laa akibat nya kalau dah biasa tido lewat..
dah jadi habit kan ?

jommm aku share info ngan korang pasal insomnia nie even though korang buley gugel jep kan !



Simptom-simptom insomnia
1) Kesukaran tidur di waktu malam
2)Sering terjaga waktu tidur dan sukar untuk tidur kembali
3)Bangun terlalu awal di waktu pagi
4)Tidak mendapatkan tidur yang berkualiti yang membolehkan anda berasa segar pada keesokkan harinya.


Apakah penyebab insomnia ?

Mereka yang menghidap insomnia ini mungkin kerana tekanan waktu kerja di siang hari atau terlalu banyak mengambil kafein dan mereka ini perlu mendapatkan nasihat dari doktor.Tanpa rawatan ia akan bertambah kronik dan akan berulang-ulang terjadi.

Tips elak INSOMNIA !


-Jadikan bilik tidur anda sebagai tempat yang selesa untuk tidur tidak melakukan aktiviti seperti makan dan menonton tv di dalam bilik.Pastikan dalam 15 atau 20 minit anda sudah boleh melelapkan mata jika tidak tukar ke bilik lain dan cuba untuk tidur.


-Tetapkan masa tidur dan jaga anda, pastikan anda bangun pada waktu yang sama setiap hari dapat membantu anda menjangka waktu tidur anda.


-Awasi pemakanan anda dan elakkan minum kopi empat hingga enam jam sebelum tidur,jangan juga makan makanan berat dan jika lapar makan snek yang ringan dan jangan merokok kerana ia akan membuatkan tubuh sentiasa berjaga.


-Elakkan tidur waktu petang kalau perlu juga tidur selama 30 minit sahaja.


hmmm tapi rase nye arini aku takde la plak tekanan di siang ari...and tak amek kafein pown okey ?
agak-agak ape lah ade dlm pale otak aku skrg smpy mata aku tak boleh lelap neyh kan?
im wondering about my own self... HAHA

nampaknye esok keje balun kafein bnyk2 laa...
nak bertahan dari pukul 7 pagi sampai pukul 3 petang tue kan !!!

current activity ? listening to songs by one night only...















if i can scream out loud just like the girl in the picture up there, for sure aku buley tido terus lepas nie kan !
macam aku tinggal sorang je gaya nya kan nak buat mcm tue !
jerit bawah bantal la jawab nya ! he he
dah, cukup sudah sampai di sini...
bosan kan ? fine ! =P

selamat pagi semua !

taipan jejari :

SUNAN MUSAFIR sudah dlm gengaman...tak sabar nak baca !
rindu nak buat desert...mousse just wait for me yeaaa...nyammmm
sem break almost come to the end on this 10th of july...arghhhhhh

No comments:

Post a Comment